Σχολικός Εκφοβισμός (Bullying)

Τι είναι ο σχολικός εκφοβισμός (bullying) ;


Ο εκφοβισμός ή αλλιώς bullying όπως τείνει να ακούγεται συνήθως βάση της αγγλικής μετάφρασης είναι μία μορφή παιδικής παραβατικότητας όπου υπάρχει η επαναληπτική χρήση βίας – λεκτικής, σωματικής, συναισθηματικής ή κοινωνικής – προκαλώντας πολύπλευρές και σημαντικές συνήθως συνέπειες στο άτομο που τον δέχεται. Η πιο συνηθισμένη μορφή είναι ο σχολικός εκφοβισμός, δηλαδή όταν οι εκφοβιστικές συμπεριφορές λαμβάνουν χώρα μέσα στο σχολικό πλαίσιο.

Ποια είναι τα κριτήρια ώστε να μιλήσουμε για bullying;


 

 

Για να μιλήσουμε για Εκφοβισμό (bullying) πρέπει να πληρούνται κάποια κριτήρια:

  1. Πρόθεση από το «παιδί – δράστη» να βλάψει ή να εκφοβίσει τον συνομήλικο
  2. Επανάληψη των εκφοβιστικών συμπεριφορών
  3. Συχνά το «παιδί – δράστης» εκμεταλλεύεται την υπεροχή του ενάντια στο θύμα του. Π.χ. ύψος, μεγαλύτερη ηλικία, φυσική δύναμη, μεγάλη ομάδα-κλίκα έναντι ενός.
  4. Συχνά το «παιδί – δράστης» δεν έχει συγκεκριμένο λόγο που δρα με αυτό τον τρόπο και παίρνει ικανοποίηση από τις πράξεις του.

Πιθανές Συνέπειες του bullying


 

 

Μερικές πιθανές συνέπειες του Σχολικού Εκφοβισμού στον αποδέκτη είναι οι εξής :

Πεσμένη διάθεση ή/και αυξημένη πιθανότητα για καταθλιπτική συμπτωματολογία μετέπειτα στην ζωή του

Μειωμένη αυτοπεποίθηση

Κοινωνική απομόνωση

Αίσθημα μοναξιάς

Διαταραχές στην όρεξη

Διαταραχές στον ύπνο

Θυμός

Σχολική άρνηση (το παιδί αποφεύγει το σχολείο)

Μειωμένη σχολική επίδοση

Σε πιο ακραίες περιπτώσεις ακόμη και αυτοκτονικός ιδεασμός

ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ του bullying


 

 

Η διαχείριση μίας τέτοιας συνθήκης οφείλει να είναι πολύπλευρη. Οι γονείς πρέπει να απευθυνθούν άμεσα σε ψυχολόγο ώστε να δημιουργήσουν ένα πλάνο δράσης και να μάθουν τρόπους στήριξης του παιδιού και διαχείρισης της όλης συνθήκης.

 

Συγκεκριμένα, θα πρέπει πρώτα από όλα να αναγνωρίσουν το πρόβλημα, να δείξουν την άνευ όρων αγάπη τους, να ανακουφίσουν και να απενοχοποιήσουν το παιδί τους (αποδέκτη bullying). Παράλληλα, θα πρέπει να ενημερώσουν το σχολείο και να συνεργαστούν με την διεύθυνση για μία πιο ολιστική διαχείριση του προβλήματος.

 

Κάθε σχολείο οφείλει να ευαισθητοποιεί το σύνολο των μαθητών και γονέων για τέτοια θέματα, να εντοπίζει αυτά τα περιστατικά εφόσον υπάρχουν και να έχει ένα πλάνο εξομάλυνσης μίας τέτοιας συνθήκης αποκαθιστώντας τις σχέσεις ανάμεσα στους μαθητές.